Een memorabel wijnlabel?

Door Isabel Titulaer (isabel@sparklingbusiness.nl)

3 tips hoe uw wijn blijft hangen in het brein.

Eind vorig jaar zijn de regels met betrekking tot verplichte informatie op het wijnlabel aangepast. Ingrediënten en voedingswaarden zijn verplicht, al mag dat ook met een QR-code naar een specifieke pagina of PDF document van de wijn. Naast wat verplicht is, wat is eigenlijk te adviseren als het gaat om een wijnlabel?

Wijn = hoog risico product

Consumenten zijn sterk afhankelijk van een wijnlabel bij het maken van de keuze voor een specifieke wijn. Het kopen van een fles wijn is nu eenmaal een risico: pas ná het kopen weet u of u desbetreffende fles wijn lekker vindt. Dan pas bepaalt u of de fles het genomen risico waard was of niet. Toch hebt u hier vooraf al invloed op.

Wist u namelijk dat u per seconde ongeveer een boek van 450 pagina’s aan informatie onbewust verwerkt? Bewust is dat ongeveer één woord – om in de letters te blijven. Hier maken marketeers gebruik van. En het goede nieuws is, u kunt dat ook! Met uw wijnlabel kunt u consumenten beïnvloeden en helpen om de keuze voor uw wijn te maken.

Drie tips

Het meest belangrijke wat ik u kan adviseren: zorg dat uw wijnlabel een verlengstuk is van uw merkverhaal. Het is van groot belang dat al uw communicatie-uitingen in lijn liggen met elkaar en gezamenlijk één verhaal vertellen. Dit vergroot uw herkenbaarheid.

Daarnaast geef ik u graag 3 tips op basis van neuro-onderzoek om uw wijnlabel te optimaliseren. Hier ligt de focus op het front label.

Gebruik afbeeldingen. Visuele informatie verwerken onze hersens veel eenvoudiger en onthouden we beter. Het gebruik van afbeeldingen en figuren hebben het grootste effect op koopintentie. Wat het allerbeste werkt? Afbeeldingen gerelateerd aan wijn, zoals druiven, de wijngaard, het chateau…

Geen belangrijke informatie onderaan het label. Hetgeen onderaan het label staat, wordt verreweg het minst goed bekeken, zo blijkt uit diverse onderzoeken en de heatmap-afbeelding.

Leesbaar lettertype. Dat klinkt heel logisch en toch zie ik dat het hier vaak fout gaat. Handgeschreven lettertypen zijn bijvoorbeeld hartstikke authentiek, maar de leesbaarheid is ver te zoeken. Een makkelijk leesbaar lettertype heeft een positievere consumentenreactie.

Gebruikte bronnen:
Titulaer (2022): Does personality influence the preference for a certain wine label?
Dennisson (2019): Neuromarketing series: data insights for better design
Bordeaux & Palmer (2007): A charming little Cabernet: effects of wine label design on purchase intent and brand personality.
Gofman et al. (2009): Extending rule developing experimentation to perception of food packaging with eye tracking.