Het jaar 2024 was opnieuw uitdagend voor de wereldwijde wijnsector. Historisch lage productieniveaus, veroorzaakt door extreme weersomstandigheden, gingen gepaard met een aanhoudende daling in consumptie in belangrijke markten. Toch wist de sector zich qua marktwaarde enigszins te handhaven, dankzij hogere gemiddelde prijzen.
Volgens cijfers van de International Organization of Vine and Wine (OIV), gepresenteerd op 15 april 2025, is de wereldwijde wijnproductie gedaald tot 225,8 miljoen hectoliter, het laagste niveau in meer dan 60 jaar. De extreme weersomstandigheden, mede veroorzaakt door klimaatverandering, troffen wijngaarden in zowel het noordelijk als zuidelijk halfrond. Deze daling is een voortzetting van de krimpende productie die in 2023 al was ingezet.
Ook de consumptie nam verder af. In 2024 werd wereldwijd naar schatting 214,2 miljoen hectoliter wijn geconsumeerd, een daling van 3,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze terugval is te verklaren door inflatie, geopolitieke onzekerheid en veranderende consumentenvoorkeuren, vooral in volwassen markten. Tegelijkertijd benadrukt de OIV dat wijn nog nooit zo breed is geconsumeerd: in 195 landen wereldwijd.
De internationale wijnhandel hield in 2024 stand in volume, met een export van 99,8 miljoen hectoliter, vergelijkbaar met 2023. Ondanks de beperkte volumes bleef de exportwaarde met 36 miljard euro vrijwel stabiel. De gemiddelde exportprijs van 3,60 euro per liter evenaarde het recordniveau van 2023 en ligt bijna 30 procent hoger dan vóór de pandemie.
De wereldwijde oppervlakte aan wijngaarden daalde opnieuw, maar het tempo van afname vertraagde tot 0,6 procent, met een totaal van 7,1 miljoen hectare. In sommige landen werd zelfs een lichte groei waargenomen.
Volgens John Barker, directeur-generaal van de OIV staat de wijnsector voor een grote uitdaging in aanpassing. Maar een succesvolle aanpassing biedt kansen. “Samenwerken aan het ontwikkelen van oplossingen voor klimaatverandering en wijn tot een baken van duurzaamheid maken; investeren in onderzoek naar nieuwe doelgroepen zodat we wijn door hun ogen kunnen zien; onze inzet voor multilateralisme en wereldhandel versterken: dit zijn de elementen die de wijnsector vooruit zullen helpen.”